Elemente de filozofie in medicina traditionala chineza – Yin si Yang

de dr. Alice Popescu

„Dao naste Unul. Unul naste pe Doi, Doi naste pe Trei, iar Trei a alcatuit toate fiintele acestei lumi.
Orice fiinta poarta pe spatele ei obscuritatea si strange in bratele sale lumina; Spiritul nediferentiat asigura armonia sa” (Dao De Jing, cap. XLII).

In aceste cuvinte este rezumata teoria polaritatii Yin – Yang, ce reprezinta un element tot atat de important pentru filozofia asiatica pe cat este, pentru gandirea europeana, opozitia dintre bine si rau, de exemplu, sau dualitatea spirit – materie. Din Dao, ce poate fi inteles in multe feluri, fie ca Spirit nemanifestat, Lumina primordiala, Absolutul, sau Calea – se naste o polaritate, deci doua extreme de manifestare intre care se pot situa manifestarile acestei Esente spirituale. Este extrem de important sa nu limitam intelegerea termenilor Yin si Yang la polaritatea „negativ – pozitiv”, cu care au fost adeseori confundati. Conotatia de pozitiv sau negativ le este straina, nu exista un pol „bun” si unul „rau”. Cel mult pot fi folosite simbolurile matematice plus si minus pentru a le nota, dar nici asta nu este recomandabil pentru ca poate usor da nastere la neintelegeri si limitari nejustificate. De fapt, chinezii nu au dat niciodata o definitie clara celor doi poli, in schimb au catalogat un mare numar de exemple de perechi de lucruri ce ilustreaza opozitia Yin-Yang. In general vorbind, orice lucru luminos, usor, cald, pozitionat sus, ce se misca rapid, sau aflat in schimbare , este preponderent Yang, iar ceva intunecat, rece, greu, imobil, inert, sau pozitionat jos este preponderent Yin. Iata cateva exemple clasice:

YIN

apa

vaile

intunericul

substanta

femela

interiorul

YANG

focul

inaltimile

lumina

energia

masculul

suprafata

Exemplele pot continua la nesfarsit, dar un lucru devine clar: acesti poli nu au o existenta absoluta, ci relativa; unul se defineste prin celalalt si exista in functie de el. Oricat de Yang ar fi un lucru, se va gasi intotdeauna ceva mai Yang decat el, si acelasi lucru este valabil si pentru Yin.

„Doi naste pe Trei, iar Trei a alcatuit toate fiintele acestei lumi”; deoarece Yin si Yang nu sunt lucruri, ci poli, orice element al lumii manifestate se situeaza intre aceste extreme, deci Yin si Yang se combina in el intr-o anumita proportie. Acest lucru a fost comparat cu succesiunea cifrelor 1 si 0 in scrierea binara. Din momentul in care cele doua cifre (1 si 0, Yang si Yin ) se combina intre ele, dand nastere unui numar, ele pot genera o infinitate de numere diferite; din momentul in care Yin si Yang se reunesc, in proportii si forme diferite, apar toate lucrurile acestei lumi.

In anatomie si fiziologie se gasesc multe utilizari pentru polaritatea Yin-Yang. Astfel, membrele sunt Yang, organele interne sunt Yin; dintre acestea, organele parenchimatoase sunt Yin, cele cavitare sunt Yang; sangele este Yin, dar circulatia este Yang, etc.

In acelasi timp, Yin si Yang poarta fiecare in sine samburele opusului lor. De aceea, simbolul Yin-Yang cuprinde un cerculet alb in mijlocul zonei negre si un cerculet negru in mijlocul celei albe. Este logic, daca ne gandim la ciclurile naturii: in miezul iernii, la solstitiul de iarna (Yin extrem), pamantul isi incepe miscarea ce va duce la instalarea primaverii, la solstitiul de vara (Yang extrem),ne indreptam deja spre iarna. Carbunele (Yin) poarta in el potentialitatea focului (Yang), iar cand ai ajuns pe varful unui munte (Yang), nu mai ai unde sa te duci decat la vale (Yin). Ca toate aspectele filozofiei taoiste, si teoria Yin-Yang este profund legata de observarea lumii femomenelor naturale.